#RydzowskiTeam

czekamy na Twój kontakt

Skorzystaj z pomocy naszych
doświadczonych specjalistów.

Pracujemy dla Ciebie
Klienci Indywidualni 17 770 72 12
pon - pt. 8:00 - 18:00 sob. 9:00 - 13:00
Obsługa Online 17 770 72 13
pon - pt. 8:00 - 18:00 sob. 9:00 - 13:00
Klienci Biznesowi 17 770 72 14
pon - pt. 8:00 - 18:00 sob. 9:00 - 13:00
Leasing i kredyt 17 770 72 62
pon - pt. 8:00 - 16:00
Likiwidacja Szkód 17 770 72 64
pon - pt 8:00 - 16:00
Nie czekaj! Sprawdź naszą ofertę online. Zadzwoń! 17 733 46 47

Blog


                    Opony na zimę | praktyczny poradnik
07 listopada

Opony na zimę | praktyczny poradnik

Autor: #RYDZOWSKITEAM
Oceń:
0
Udostępnij:

Zima to dla kierowców najbardziej wymagająca pora roku. Zmusza nie tylko do wzmożonej ostrożności na drodze, ale także odpowiedniego przygotowania samochodu. Trudne warunki atmosferyczne, takie jak mróz, śnieg, a także wilgoć i mgła to sprawdzian dla wszystkich elementów Twojego wozu. Szczególnie istotne są opony na zimę. Jeśli nie chcesz dać się zaskoczyć, sprawdź, jak przygotować samochód i co warto wiedzieć o zimowych oponach!

Zapytaj o ubezpieczenie

Zima coraz bliżej - czas na przygotowanie auta

Słyszysz dzwoniący budzik, wyrywasz się ze snu i widzisz za oknem, że przez noc spadł śnieg. Raczej nie zdążysz już wypić przed pracą porannej kawy – musisz jeszcze odwiedzić wulkanizację, żeby zmienić opony na zimowe. Niestety, auto nie odpala – chyba padł akumulator. Znajomy scenariusz? Na szczęście do zimy możesz przygotować się odpowiednio wcześniej i zaoszczędzić sobie stresu. Co warto sprawdzić?

  • Akumulator - jeśli jest w słabej kondycji, poranny rozruch silnika na mrozie będzie utrudniony. Jego stan można sprawdzić w każdym warsztacie samochodowym, często bezpłatnie. Może się okazać, że konieczna będzie wymiana na nowy.
  • Alternator - uzupełnia energię elektryczną, którą zużywa rozrusznik akumulatora. Odpowiada także za zasilanie radia, oświetlenia, nawigacji, klimatyzacji itp. Jeśli jest zużyty, może nie doładowywać akumulatora, przez co konieczne będzie podpinanie prostownika, żeby ruszyć silnik. Stan alternatora można sprawdzić podpinając miernik pod klemy i uruchamiając silnik.
  • Płyny eksploatacyjne - należy sprawdzić płyn chłodniczy, płyn hamulcowy i olej silnikowy, a w razie konieczności uzupełnić.
  • Podwozie i nadwozie - podwozie należy przejrzeć, żeby znaleźć i zabezpieczyć ewentualne ślady rdzy. W trakcie oględzin pojawić się mogą także oznaki gnicia, które trzeba jak najszybciej wyeliminować. Jeśli chodzi o nadwozie, warto je gruntownie umyć i zabezpieczyć specjalnym woskiem.
  • Hamulce - sprawny układ hamulcowy to podstawa bezpiecznej jazdy. Przed zimą bardzo ważne jest sprawdzenie, czy wszystkie systemy działają tak, jak powinny.
  • Światło - zimą zmrok przychodzi bardzo szybko, dlatego kluczowe jest to, żeby światła były odpowiednio skalibrowane.
  • Opony - wymiana opon letnich na zimowe to obowiązkowy element przygotowania pojazdu na trudne warunki atmosferyczne. Jednak obowiązuje tutaj kilka zasad, które wyjaśniamy dalej.

Jazda na letnich oponach w zimie - czy to dobry pomysł?

Konieczność zmiany opon letnich na zimowe przez niektórych kierowców (na szczęście jest ich coraz mniej!) postrzegana jest jako zbędna fanaberia. Tymczasem trzeba to podkreślić wyraźnie: opony letnie nie nadają się do jazdy zimą. Mają one niski opór toczenia, przez co droga hamowania na śniegu lub lodzie jest długa. Dodatkowo przez niską temperaturę bieżnik letnich opon staje się sztywny i kruszeje – przez co opony nadają się do wymiany. Zimowe opony, dzięki głębokim bieżnikom, mają dużo lepszą przyczepność. Pewnym kompromisem mogą być opony całoroczne, ale tylko w sytuacji, kiedy warunki pogodowe są łagodne. Muszą być także odpowiednio dobrane i jak najlepszej jakości.

Opony na zimę - nie oszczędzaj na bezpieczeństwie

W opony na zimę zdecydowanie warto zainwestować – w końcu chodzi o bezpieczeństwo. Przede wszystkim zwracaj uwagę na to, czy opony mają konieczne oznaczenie 3PMSDF. Jest to skrót angielskiej nazwy „three-peak mountain snowflake”. Graficzny symbol przedstawia płatek śniegu znajdujący się wewnątrz góry z trzema szczytami. Jest to jedyne oznaczenie, które potwierdza, że opony przeszły szereg wymagających testów i zostały dopuszczone do użytku zimowego (lub całorocznego, jeśli opony spełniają normy przyczepności).

Na niektórych oponach znajduje się symbol M+S (ang. Mud + Snow, czyli błoto plus śnieg). Jest to tylko deklaracja producenta, że opona powinna sprawdzić się zimą. Każda zimowa opona 3PMSF posiada takie oznaczenie, ale nie działa to w odwrotną stronę. Należy zachować ostrożność, bo nie każde ogumienie M+S spełnia wyśrubowane normy dotyczące tzw. zimówek.

Jak wybrać opony na zimę?

Na co zwrócić uwagę, wybierając opony na zimę? Najważniejsze parametry to rozmiar, indeks prędkości i indeks nośności. Opony muszą być dobrze dopasowane nie tylko do felg, ale też ciężaru i osiągów pojazdu.

Indeks prędkości

Wszystkie opony, niezależnie od tego, czy letnie, zimowe, czy całoroczne, mają określony indeks prędkości. Powinien być on równy lub wyższy maksymalnej prędkości osiąganej przez auto. Dokładne rekomendacje znajdują się w instrukcji obsługi samochodu. Jeśli kupisz opony z wyższym, niż zalecany, indeksem prędkości, może to zmniejszyć komfort jazdy i dać poczucie „sztywniejszego” prowadzenia. Z kolei niższy indeks może dać odwrotny efekt. Wszystko jednak zależy od rodzaju opon, dlatego w tej kwestii warto poradzić się specjalisty.

Indeks nośności

Ten parametr także jest ściśle określony przed producenta pojazdu. Nie wolno dobierać go na oko, a zwłaszcza decydować się na zakup opon o niższym, niż zalecany, indeksie. Może to skutkować ich uszkodzeniem, jest też niebezpieczne. Takich problemów nie będzie sprawiał wyższy indeks nośności – można zdecydować się na taką opcję, jeśli konkretny, interesujący Cię rodzaj opon nie występuje w odpowiednim indeksie.

Jaki rozmiar opon zimowych?

Jeśli chodzi o rozmiar opon zimowych, powinien być on taki sam, jak opon letnich. Należy tutaj stosować się do zaleceń producenta pojazdu. Obecnie nie rekomenduje się stosowania węższych opon zimowych, niż zalecane w instrukcji. Wprawdzie mogą one poprawiać przyczepność na luźnym śniegu, a także lepiej odprowadzać błoto pośniegowe i wodę, ale na mokrej nawierzchni, ubitym śniegu i lodzie powodują dłuższą drogę hamowania. Zmniejsza to bezpieczeństwo na drodze w typowych zimowych warunkach.

Ile kosztują zimowe opony?

Cena opon zimowych uzależniona jest od ich klasy oraz rozmiaru. Ogumienie klasy ekonomicznej to koszt około 250 – 400 zł za sztukę. Zakup opon klasy średniej to wydatek rzędu 500 – 800 zł za jedną. Jeśli chodzi o ceny opon zimowych premium, mogą przekraczać nawet 1500 zł za sztukę. Opony nie należą do najtańszych, ale pamiętaj, że zakup dobrej jakości opłaci się na lata. Ogumienie na zimę warto kupować wiosną lub latem – poza sezonem ceny są niższy i możesz trafić na okazję zakupu opon średniej klasy w cenie tych z półki ekonomicznej. Zdecydowanie nie polecamy zakupów opon zimowych nieznanego pochodzenia, bez certyfikatów, w cenie drastycznie odbiegającej od rynkowych standardów.

Ciśnienie w oponach na zimę

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest ważne bez względu na porę roku. Zbyt niskie może wywołać niepożądane konsekwencje i powodować zagrożenie na drodze. Warto wiedzieć, że wraz ze spadkiem temperatury powietrza ciśnienie w oponach spada. Każda zmiana warunków termicznych 10°C skutkuje zmianą ciśnienia w oponach o 0,1 bar. Może to mieć wpływa na osiągi opon. Dlatego, jeśli przewidywane są srogie mrozy, rekomenduje się podniesienie cieśnienia o 0,2 bar.

Używane opony zimowe - czy warto?

Używane opony zimowe kuszą przede wszystkim ceną. Jednak trzeba mieć świadomość, że taki zakup zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Nawet,  jeśli ogumienie na zdjęciu prezentuje się doskonale, może mieć ukrytą wadę, której nie da się zauważyć przed zamontowaniem. Co to może być? Na przykład opony nie da się odpowiednio wyważyć lub posiada wady związane z kordami. Dlatego zakup używanych opon zimowych lepiej traktować jako opcję ostateczną, chyba, że chodzi o zaufanego sprzedawcę.

Dodaj komentarz

Oceń wpis:
0

Komentarze

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje.
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.