#RydzowskiTeam

czekamy na Twój kontakt

Skorzystaj z pomocy naszych
doświadczonych specjalistów.

Pracujemy dla Ciebie
Klienci Indywidualni 17 770 72 12
pon - pt. 8:00 - 18:00 sob. 9:00 - 13:00
Obsługa Online 17 770 72 13
pon - pt. 8:00 - 18:00 sob. 9:00 - 13:00
Klienci Biznesowi 17 770 72 14
pon - pt. 8:00 - 18:00 sob. 9:00 - 13:00
Leasing i kredyt 17 770 72 62
pon - pt. 8:00 - 16:00
Likiwidacja Szkód 17 770 72 64
pon - pt 8:00 - 16:00
Nie czekaj! Sprawdź naszą ofertę online. Zadzwoń! 17 733 46 47

Blog


                    Nie przegap nowych zmian w umowie leasingu!
04 maja

Nie przegap nowych zmian w umowie leasingu!

Autor: Agencja Magico
Oceń:
4,5
Udostępnij:

zmiany Czy wiesz, że z powodu panującej pandemii nastąpiły zmiany w umowach leasingu aut osobowych powyżej 150 000 PLN? Najbardziej niekorzystne będą dla  tych leasingobiorców, którzy zawarli umowę leasingu droższego samochodu przed 1 stycznia 2019. Jeśli zdecydujesz się na restrukturyzacje swojego leasingu mogą obowiązywać Cię nowe przepisy dotyczące opodatkowania samochodów osobowych.

Działania polegające na restrukturyzacji harmonogramu takie jak obniżenie rat czy wydłużenie okresu finansowania  są zmianą warunków umowy leasingu. Może skutkować koniecznością przejścia na nowe, czyli obowiązujące od 1 stycznia 2019 roku zasady opodatkowania samochodów osobowych. Wspomniane zmiany będą niekorzystnym rozwiązaniem dla leasingobiorców, którzy zawarli umowę leasingu droższego samochodu przed 1 stycznia 2019 r., gdyż spowoduje to konieczność uwzględniania limitu 150 000 zł w kosztach podatkowych kolejnych rat leasingu czy odliczaniu VAT.

Jak wyglądał leasing operacyjny samochodu do końca 2018 roku? 

Leasingobiorca, który użytkuje pojazd sfinansowany do 31.12.2018 roku w formie leasingu operacyjnego - czyli był zakupiony z VAT 23%, w działalności gospodarczej - może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie opłaty leasingowe wraz z ratami leasingowymi w całości - w tym rata kapitałowa + odsetki) -  czy pozostałymi wydatkami związanymi z eksploatacją leasingowanego pojazdu osobowego, takimi jak: paliwo, naprawy, myjnia itp.

Nowe zmiany od stycznia 2019 roku!

Zmiany zostały  wprowadzone  w rozliczaniu pojazdów finansowanych leasingiem o wartości powyżej 150 000 zł. Dla umów leasingu operacyjnego samochodów osobowych zawartych do 31.12.2018 lub zmienionych po 31 grudnia 2018 roku stosuje się limitowanie w zakresie zaliczania do kosztów podatkowych kosztów rat. Leasingobiorca rozliczy 100% raty leasingowej w kosztach podatkowych, jeżeli wartość samochodu osobowego (netto wraz z 50% VAT, który nie podlega odliczeniu) nie przekracza 150 000 zł lub 225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych. Jeżeli wartość takiego pojazdu będzie przekraczała 150 000 zł (225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych), wówczas część takiej opłaty nie będzie stanowiła kosztu podatkowego. Część odsetkowa może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w całości.  Limit 150 000 zł dotyczy tej części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego, czyli kapitałowej. Natomiast odsetki są w całości kosztem, niezależnie od wartości auta – czyli nie są objęte limitem – bez różnienia jakiego rodzaju jest to umowa leasingu.

Co powinien zrobić pan Jan?

Pan Kowalski jest podatnikiem VAT i zawarł w styczniu 2019 roku umowę leasingu operacyjnego na pojazd osobowy. Wartość początkowa pojazdu wynosi 168 000 zł netto (38 640 zł VAT). Co miesiąc pan Kowalski otrzymuje z Firmy Leasingowej fakturę za ratę leasingową, której wartość wynosi 3500 zł netto (805 zł VAT). Pan Kowalski odlicza od wydatków związanych z pojazdem 50% VAT –samochód używany jest zarówno do celów prywatnych, jak i służbowych. Czy może on ująć w kosztach uzyskania przychodów całą wartość raty leasingowej? Nie, ponieważ w związku z nowelizacją ustawy o PIT pan Kowalski może ująć w kosztach wartość rat leasingowych do równowartości 150 000 zł, czyli 3125 zł. 

Wydatki na eksploatację auta osobowego w leasingu

Warunkiem świadczącym, że dany pojazd osobowy jest wykorzystywany wyłącznie w celach działalności gospodarczej, jest prowadzenie kilometrówki dla celów VAT. W przypadku jej nieprowadzenia pojazd zostaje automatycznie uznany za wykorzystywany w sposób mieszany. W związku z tym należy stosować ograniczenie dotyczące księgowania wydatków związanych z wykorzystaniem pojazdu do kosztów firmowych, np. zakup paliwa, przeglądy, naprawy itd. - będą rozliczane w wysokości 75% kosztów. 

Komentarze

Dodaj komentarz
Wystąpił błąd

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.